03-5758484

חלוקת ירושה בגירושין

איך מחלקים ירושה בגירושין - אשתי קיבלה ירושה, האם על כספי ירושה חל הסדר איזון משאבים? האם ירושה היא רכוש משותף? האם ירושה מתחלקת בין בני זוג? האם מתנה שייכת לשני בני הזוג? כל המידע על חלוקת ירושה בגירושין להלן.

חלוקת ירושה בגירושין – מה יקרה לכספי הירושה שלכם במקרה של גירושין חלילה? האם ירושה מתחלקת בין בני זוג? האם ירושה היא רכוש משותף? האם כספי ירושה מתחלקים בגירושין?

למרות התקווה לחיי נישואין מאושרים, אין לדעת מה צופן העתיד, וחשוב להיות ערוכים ומודעים לנושא של חלוקת כספי ירושה בגירושין. תכנון מראש יכול לחסוך לכם הרבה עוגמת נפש בעתיד, ולהביא לכך שכספי או דירה שהתקבלה בירושה תהיה שלכם ולא תחולק גם לבן/בת הזוג.

חלוקת רכוש בהליכי גירושין

סוגיית חלוקת הרכוש היא אחת הסוגיות המרכזיות הנדונות בהליך גירושין, לאחר הדיון במשמורת ילדים ומזונות ילדים. סוגיית חוקת הרכוש יכולה להיות ארוכה וקשה. דברים שנראים כפשוטים מסתבכים וקשיים משפטים נוצרים בכל עניין. חלוקת רכוש כמו כספי ירושה או דירה שהתקבלה בירושה או במתנה הם אחד השאלות המשפטיות הנפוצות.

חוק יחסי ממון וחזקת השיתוף

בשנת 1973 חוקק בישראל חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973. חוק זה קובע את חלוקת הרכוש במקרה של פרידה עקב גירושין או פטירה.

על פי חוק זה יכולים הצדדים לערוך ביניהם הסכם ממון הכולל את אופן חלוקת הרכוש ביניהם. ההסכם חייב לקבל אישור משפטי כמובן.

עם זאת החוק חל רק במקרים מסוימים.

התחתנת אחרי 1.1.1974? אם לא נערך הסכם ממון, חל הסדר איזון משאבים לפי החוק. כלומר, כל אחד מהצדדים זכאי למחצית משווי כלל הנכסים והרכוש של בן הזוג, כלומר חלוקה שווה בין הצדדים.

התחתנת לפני 1974? אינך נשוי רשמית אלא חיים כידועים בציבור? במקרה כזה חל עליכם חזקת החיים המשותפים שנקבע בפסיקה ע"י בית המשפט. החזקה קובעת כי כל רכוש משותף שצברו בני הזוג בחייהם המשותפים משותף לשניהם.

האם על כספי ירושה חל איזון משאבים?

חוק יחסי ממון בין בני זוג התשל"ג (1973) קובע כי רכוש שניתן לאחד מהצדדים על פי צו ירושה כדין הוא רכושו הבלעדי של אותו צד בלבד, ולצד השני אין בעלות עליו.

אולם בפסיקה נקבע כי אם מדובר בנכס שעבר בירושה ואז שני בני הזוג השקיעו בו כסף רב, הירושה המקורית עשויה להיות מוגדרת כעת כמחולקת בין שני הצדדים.

כך גם כאשר הצד שקיבל את הירושה, במקרה של סכום כסף, מפקיד את הכסף בחשבון משותף של בני הזוג, אזי ניתן לטעון ל"כוונת שיתוף", כלומר הצד המקבל את הירושה הכספית מתכוון לחלוק את ירושה, ולכן לא סביר שתוגדר כרכושו הבלעדי של מקבל הירושה.

האם ירושה היא רכוש משותף לפי חזקת השיתוף?

החזקה קובעת כי כל רכוש משותף שצברו בני הזוג בחייהם המשותפים משותף לשניהם. כלומר, רכושו הפרטי של אחד מבני הזוג שאינו רכוש משותף, אינו נכלל בשיתוף.

למעשה גם במקרה של חזקת השיתוף הפסיקה אמנם אינה מחילה אותה על רכוש שהתקבל בירושה, אך במקרה בו נעשה מעשה של שיתוף כמו השקעה משותפת בנכס, או הכנסת הכספים לחשבון משותף, החזקה כן תחול.

דירה בירושה – איך מתחלקים בגירושין?

מה קורה כאשר אחד הצדדים ירש דירה, הנכס משמש את שני בני הזוג במהלך חייהם המשותפים, ובמועד הגירושין הצד שירש את הדירה טוען לבלעדיות? בהסתמך על מספר תקדימים בבתי המשפט ישנם מספר פרמטרים המסייעים לבית המשפט להכריע בסוגיה:

  • האם בני הזוג גרו בנכס ביחד?
  • מהו משך הזמן בו התגוררו בני הזוג יחד בנכס?
  • כמה זמן בני הזוג נשואים?
  • האם נעשתה השקעה משותפת של שני הצדדים בנכס?
  • על שם מי רשום הנכס?
  • האם אורח החיים של בני הזוג היה משותף או נפרד מבחינה כלכלית?

מענה לשאלות אלו יסייע לבית המשפט להבין טוב יותר את מהות הקשר, השותפות, הכספים שהושקעו ולהכריע בשאלת הדירה שעברה בירושה, במקרה של גירושין.

הסכם ממון על רכוש ירושה

מה לעשות אחרי ירושה כדי למנוע חלוקתה בגירושין?

הפתרון הטוב ביותר לבן זוג שאינו מעוניין לחלוק נכסים או כספים עם בן הזוג השני הוא עריכת הסכם ממון ברור, בו תיעשה הפרדה בין הנכסים לכספים שלא יחולקו בין בני הזוג באירוע. של גירושין.

הסכם ממון על ירושה עתידית

מומלץ לערוך הסכם ממון גם על ירושה עתידית.

ניתן לערוך הסכם ממון על אופן חלוקת הרכוש בסיום הנישואין או פרידה של ידועים בציבור. בהסכם כזה ניתן לקבוע בפירוש שאין שיתוף או שיש שיתוף בכספי ירושה. הסכם הממון אם נערך ואושר כדין הוא שיקבע את החלוקה. דבר זה נותן שקט וודאות לשני בני הזוג.

כדי למנוע אי הבנות בעתיד, על מקבל הירושה להימנע מהכנסת כספי ירושה או דמי שכירות דירה שהתקבלה בירושה לחשבון משותף. כמו כן להימנע מהשקעה משותפת בנכס.

אם אין הסכם ממון, גדל הסיכוי לעורר מחלוקות ותביעות רכוש בין הצדדים במקרה של גירושין.

חלוקת ירושה בגירושין – סיכום

כאמור, חלוקת ירושה בגירושין מעלה קשיים רבים. רצוי לדעת עליהם מראש ולתכנן כראוי את הפתרון בעזרת עורך דין צוואות וירושות מנוסה.

תוכן
עוד שירותים
אפוטרופוס
הסכם ממון
תרגום נוטריוני
מנהל עיזבון
עורך דין צוואה
עורך דין לענייני ירושה
להתייעצות ראשונית:
עורך-דין-נוטריון-יצחק-גולדשטיין.jpg
עורך דין נוטריון
יצחק גולדשטיין
עורך-דין-אבי-גולדשטיין-262x300-2.png
עורך דין נוטריון
אבי גולדשטיין